sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Ystävyydestä

Ystävät, ihanat ja rohkeat, uskaltavat ottaa yhteyttä, kysyä vointia, kohdata. Ja silti tuntuu välillä, että olen aivan yksin. Eivät he voi ymmärtää. Tähän maailmaan on pääsy vain niillä, jotka ovat kokeneet saman.

Välillä vain haluankin käpertyä suruuni ja torjua kaikki. Sori, mutta nyt en jaksa, on vähän sellanen hetki nyt. Olen kamalan herkkänahkainen. Viattomat sanomiset, joita ei taatusti ole tarkoitettu loukkauksiksi, satuttavat. En voi sille mitään, tunne päihittää järjen 6–0.

Esikoistaan odottava ystäväni kirjoittaa minulle olevansa melkeinpä liiankin varovainen ja hysteerinen raskautensa suhteen. Aivan niin kuin minun näkökulmastani olisi olemassa ylivarovaisuutta. Olisinpa itsekin ollut hysteerinen, ehkä veikkonen olisi pelastunut. Jos vain olisin itkenyt neuvolassa, etten kestä enää hetkeäkään, että vauva on pakko jo saada ulos mahasta. Jos olisin yhtenään hypännyt sairaalassa jokaisen epämääräisen tuntemuksen takia.

Ystävä, joka sai kolmannen lapsensa samaan aikaan kun minä menetin toisen, lähettää myöhästyneet onnittelut esikoiselleni. Olisin viestittänyt jo eilen, mutta ei ollut vapaita käsiä ennen yöunia. Vittuileeko se? Tottakai tiedän, ettei hän tahallaan, hänen todellisuutensa nyt on sellaista, täyttä tohinaa kolmen kanssa. Ei hän tule lainkaan ajatelleeksi, miten nuo sanat satuttavat minua, jonka ainoa eläväinen on päivät yhteiskunnan hoivissa sillä välin, kun minä haahuilen yksin tyhjässä kodissa. 

Olen miettinyt, miten osaisin itse suhtautua ja toimia, jos tämä suru olisikin käynyt jollekin ystävälleni. Jos minulla nyt olisi vauva ja ystäväni surisi omaansa. Olisin todennäköisesti aivan ymmälläni, kädetön ja sanaton. Siksi yritän olla kiitollinen siitä, että ystävät – ne todelliset, jotka eivät vielä ole kaikonneet – omilla avuttomilla keinoillaan edes yrittävät.  



7 kommenttia:

  1. Hei Ulpukka! Kirjoitat täyttä totta. Kukaan joka ei ole kokenut tätä, ei voi täysin ymmärtää kaikkea kokemaamme tai sitä tunnemyrskyä joka sisällämme myllertää. Mietin juuri miehen kanssa tänään, että tältäkö meistä koko loppuelämän nyt tästä lähtien tuntuu. Ajatus siitä tuntuu raskaalta.

    VastaaPoista
  2. Helkky, minäkin mietin, miten tämän kanssa pystyy loppuelämän tulemaan toimeen. Täytyy vain toivoa, että aika tasoittaa pahimpia tunnemyrskyjä ja antaa armoa muutenkin... Minulla viime päivinä on ollut yllättävänkin paljon hyviä hetkiä, mistä olen iloinen. Silti sitä aamulla herätessä aina vähän pelkää, millainen päivä on edessä. Tähän asti pahin aallonpohja oli noin kuukausi sitten eli 3 kk kuolemasta. Voimia toivottelen sulle edelleen!

    VastaaPoista
  3. Juuri niin, asiaa kirjoitat.

    Tuota "vittuileeko se"-kysymystä tuli joskus pohdittua. Ei, ei se vittuillut, mutta kyllä sen ÄÄLIÖ täytyy olla, totesin lopulta. Onhan se kohtaaminen vaikeaa, sanat hukassa ja vain vertainen voi ymmärtää, mutta silti, totuuden nimissä: eikö aikuisilta ihmisiltä voisi vaatia jotakin, jotakin harkitumpaa? Ei vauvakalentereita, ei väsymyksen päivittelyjä, ei vaippaihottuman surkuttelua, ei vauvatehtailun suunnittelua (esim. "me ei nyt just yritetä, koska ei haluta loppuvuoden vauvaa").

    Ylipääätänsä olen huomannut, että monille ihmisille 3 kk on se "virallinen" ja hyväksyttävä suruaika, olipa menetys ollut mitä tahansa.

    Ja varsinkin jos olet raskaana (tai sinulla on jo UUSI vauva), sinullahan ei ole enää mitään hätää, right?! Olet vapaata riistaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, välillä tuntuu, että olenko liian vaativa... En varmasti ole kovin helppo ystävä nyt. Mutta kyllä se vetää etäämmälle, jos toisen suurin ongelma lapsiperhe-elämässä on se, että on saanut haluamansa lukumäärän lapsia haluamillaan ikäeroilla ja sitten, hups, onkin vähän rankkaa... Ja vaikka ystävät yrittäisivät olla tahdikkaita ja varovaisia sanomisissaan, niin huomaamatta se heidän todellisuutensa sieltä kuitenkin lipsahtaa aina esiin (juuri nämä "ei ollut vapaita käsiä" -jutut yms.).

      Poista
  4. Kirjoitat niin hyvin ja omaan paljon samoja ajatuksia kanssasi. Oi miten vituttaa lukea facebookista miten eräänkin "neljän keskeytetyn yhdynnän tuloksien" äiti puhuu lapsistaan rasittavina, raskaina, kun saisi edes joskus juoda kahvinsa rauhassa ja kun kaupastakin ostetaan aina niin paljon maitoa että 15litraa ei riitä mihinkään ja kun on pyykkiä ja sotkua.. No ääh. Kiva kun kerroit. Miten mielelläni pyykkäisin vaikka paskaa kaiket päivät,jos vaan saisin toisen lapsen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!

      Mun mies sanoi mulle, että sitten jos meillä joskus vielä on elävä vauva, laitetaan Facebook täyteen "Vauva huusi koko yön, hirveesti vaippapyykkiä, kahvi ehtii jäähtyä ennen juomista ja OON TÄSTÄ KAIKESTA NIIN KIITOLLINEN JA ONNELLINEN" -päivityksiä. ;)

      Toivon kovasti, että toinen lapsi löytäisi tiensä luoksenne! <3

      Poista
    2. Kiitos <3 en mitään muuta toivo..öisin, päivin, aamuin enkä illoin.

      Poista