torstai 3. heinäkuuta 2014

Rakkaus, ikävä ja radiohitit

Joka päivä ja joka ikinen yö sinua ajattelen
joka päivä ja joka ikinen yö jonka sydämeni lyö

sä kuulut päivään jokaiseen
sä kuulut aamuun ja iltaan
oot ensimmäinen aatoksistain
miete myös viimeinen

      kaipuuta polttavaa olen tuntenut kylmin illoin
      miettinyt sinua silloin enemmän kuin muita

          mulla on niin kamalan kylmä ilman sua
          niin kylmä ettei sillä ole määrää
          ja mulla on niin kamalan kylmä ilman sua
                        teinkö jotain väärää

   mä annan sut pois                  tahdon susta kiinni pitää
   mä päästän sut pois               vaikken oikeasti sua enää nää

          vaikka sattuu

ja kun herään yöllä yksin nimeäsi huutaen
tiedän mikään ei palaa ennalleen

           minä olen muistanut sinut kipuna kiivaana

                                                    kipua pelkää en
                                                    siedän sitä tiedän sen

                      oot joka ikinen yön ääni                suruna sielussain
                      osa lempeää valon kajoa              valona yössä vain

minä olen muistanut sinut niin kauniina kuvina      vakavina unina

joka päivä ja joka ikinen yö          jokainen aamu, jokainen ilta

                            etsin sua maailman kioskeilta

                                    ohikulkijat luulee
                                    minun seinille puhuvan
                                    tyhjyyteen he sanovan mun kuulee
                                    sua aina rakastan

minä olen valvonut tuhat yötä
                                                         ikuisuus, yksi huokaus vain
                                                         yksi yö kuin koko elämä

tehnyt työtä tyhjää niin kuin kuolemaa

      suru käy kysymättä lupaa pöytään istumaan

                                                             kun hetken vain sut pitää saan
          mulla on niin iso ikävä sua
          sade kylmä sisälleni hakkaa                 itkuja varten on ihmisen silmät
                                                                 vierikää kyyneleet

                                   nurkkaan tuulilasin kyyneleet        
                                                                                               
                                                  tuuli tuule sinne missä muruseni on
                                                       
                                                                  kun hiljaa soi kuiskaus tuulen
                                                                  sun kuiskaavan kuvittelen
            ja mulla on niin iso ikävä sua
            muu olemasta lakkaa
                                                      kun hetken vain sut pitää saan

                        ei sua minusta voi erottaa
                        jäät osaksi mieleni maisemaa

mulla on niin kivinen tie ilman sua
auki haavat sielusta se hiertää                mä tarvitsen mun haavoja
                                                                syviä ja suolaisia
enkä siltä ulos pääse ilman sua
ympyrää se kiertää

        kyynel valuu ja taas alkaa paluu
        on tämä kaikki hyvin tärkeää

                                  ei etäisyys, ei vuodetkaan
                                  ei mikään meitä erota

         vaivut uneen, mun näät rauhoittuneen
         näin oomme lähempänä elämää

                  (ja hetken tie on kevyt)



Lainat näistä biiseistä (in order of appearance):
Eppu Normaali: Joka päivä ja joka ikinen yö
Eino Grön: Sä kuulut päivään jokaiseen
Kim Lönnholm: Minä olen muistanut
Kaija Koo: Kylmä ilman sua
Laura Närhi: Mä annan sut pois
Kaija Koo: Jos sua ei ois ollut
Teleks: Tuulilasin nurkkaan
Dingo: Jokainen aamu
Tehosekoitin: Hetken tie on kevyt
Jenni Vartiainen: Suru on kunniavieras
Jenni Vartiainen: Missä muruseni on
Chisu: Sabotage
Juice Leskinen: Pyhä toimitus

4 kommenttia:

  1. Näyttää suomalainen pop, rock, iskelmä olevan näissä(kin) asioissa universaali tunnetila... Aika hiton monet kyyneleet on noille biiseille tullut annettua.

    VastaaPoista
  2. Olen miettinyt, voiko tällaisia särkyneiden sydänten lauluja kuunnella enää koskaan niin, että kuulisi niissä laulettavan esim. parisuhderakkaudesta... Vaikka eihän toisaalta tarvitsekaan - siinä juuri laulujen ja runojen hienous, että ne parhaimmillaan tavoittavat jotain universaalia, kunkin kuulijan omiin suruihin sopivaa. Mutta on tämä vähän raskasta, kun yhtäkkiä vaikka jossain julkisessa tilassa soiva biisi saattaa tiputtaa niin syvälle suruun...

    VastaaPoista
  3. Ihan samoja ajatuksia edellisen kanssa edellä olevista lauluista..kaikki niin kovasti muistuttaa pienistä,niin rakkaista menetyksistämme. Ikävä kulkee vierellä suruna ja suurena rakkautena joka meidät ympäröi joka hetki. -M-

    VastaaPoista